Emile Borel and the probabilistic turn of a worried Cantorian
Thursday, 8.1.26, 15:00-16:30, Hörsaal 2
In this talk, I shall present the singular way in which Émile Borel, from his studies on the structure of real numbers and a certain rejection of Cantor's abstract vision, found in the calculus of probabilities an adequate tool to formulate a new approach to problems. At the same time, he became aware of its usefulness for the study of phenomena of physics and society and developed a singular viewpoint on the concept of probability, merging subjectivist and objectivist aspects under an idiosyncratic formulation of the so-called Cournot principle.
tba
Tuesday, 13.1.26, 14:15-15:15, Seminarraum 226, HH10
Minimal types and independence in differentially closed fields
Tuesday, 20.1.26, 14:30-16:00, SR 125
Working in the theory of differentially closed fields of characteristic 0, Fre- itag and Moosa introduced the degree of nonminimality d of a type as a measure of how many parameters are needed to witness that the type is not minimal. Together with Jaoui, they showed that if a stationary type has nonminimality degree \(d\ge 2\), weakly orthogonal and internal to the field of constants, its binding group acts generically \(d\)-transitively on the set of realizations of p. This can be used to show that if every triple of different realizations of a nonalgebraic stationary type is independent over its set of parameters, then the type is minimal.
Kernideen als Leitlinien: Vom Vorstellungsaufbau in der Sek I zum Testen von Hypothesen in der Sek II
Tuesday, 20.1.26, 18:30-20:00, Hörsaal 2
Anschlussfähiges Unterrichten in der Oberstufe bedeutet, auf Vorerfahrungen und Vorstellungen der Mittelstufe aufzubauen und diese über Jahrgangsstufen hinweg zu entwickeln. Fehlt ein solcher Vorstellungsaufbau, bleibt die Stochastik in der Oberstufe – insbesondere die beurteilende Statistik und das Testen von Hypothesen – für Schülerinnen und Schüler oft unzugänglich. Interpretations- und Deutungsfragen treten dann in den Hintergrund.
Der Vortrag diskutiert auf Grundlage aktueller Forschungsergebnisse, welche Vorstellungen in der Sek I angebahnt werden sollten und wie in der Sek II beim Testen von Hypothesen darauf aufgebaut werden kann. Anhand von Kernideen (der Stochastik) und ausgewählten Beispielen wird verdeutlicht, wie solche Brücken in die Oberstufe gelingen können sowie welche Potenziale und Herausforderungen damit verbunden sind.
